De unge kristenkonservative


Dagens Næringsliv:
De er mot homofilt ekteskap, abort og sex før ekteskapet – og føler seg mobbet, mistrodd og marginalisert.

Jeg er jo ikke mot homofilt ekteskap fordi jeg hater homofile, sier Benjamin Bjørnsen Anda.

– Tvert imot ønsker jeg å være tydelig på at homofilt samliv er synd fordi jeg ikke vil at noen skal gå fortapt.

Den 19 år gamle teologistudenten opplever stadig konfrontasjoner med folk som er uenige med ham. Hos liberale kristne handler det særlig om synet på kvinnelige prester, hos ikke-kristne om abort.

– Jeg vil påstå jeg tåler endel, ellers hadde jeg nok ikke vært den jeg er. De fleste jeg er uenig med, har jeg et avklart forhold til, med få unntak.

Han forteller om da han blogget om kirkens samlivssyn, og om kommentaren som kom på bloggen i etterkant, skrevet av en han en gang kalte en nær venn.

– Han brukte direkte ufine ord. Jeg syntes det var ganske vondt. Da kjente jeg det du spør om, at toleransen kanskje ikke strekker seg så langt overfor kristne som overfor andre grupper i samfunnet.

Den skjulte minoriteten
Den tidligere kristenkonservative Bjørn Stærks kronikk i Aftenposten i vinter, «Den skjulte minoriteten», utløste en stor debatt om nordmenns toleranse overfor annerledes troende.

Likevel gikk det bare et par uker ut i januar før privatskolen Kvitsund Gymnas i Telemark ble truet med tap av statsstøtte på grunn av et etikkhefte som blant annet var kritisk til homofili. Ledelsen ved Bibelskolen i Stokke var blant dem som gikk offentlig ut og markerte sin støtte til Kvitsund Gymnas.

Føler seg forfulgt
I oktober ifjor slo flere EU-parlamentarikere alarm om økende forfølgelse og intoleranse overfor kristne i Europa. Slovakiske Anna Zeborska brukte som et eksempel hvordan to britiske kvinner, en flyvertinne og en sykepleier, var blitt nektet å bære kors på jobb, til tross for at både sykepleiere og flyvertinner får bære hijab i Storbritannia. Begrunnelsen er at mens hijab er påbudt i islam, sier kristendommen ingenting om at man må bære kors. I over seks år har flyvertinnen Nadia Eweida kjempet for å kunne bruke smykke med kors som ansatt i British Airways.

Les gjerne hele denne lange artikkelen på Dagens Næringsliv, for den er veldig bra.

Kommentarer