Ari Behn tok sitt eget liv 1. juledag

Av Spikeren. 

Tidlig 26 desember skriver VG: Ari Behn er død. 

Forfatteren Ari Behn er død, 47 år gammel. Kongehuset, venner og kolleger er i sorg.

– Det er med stor sorg i hjertet at vi de aller nærmest pårørende til Ari Behn må meddele at han i dag tok sitt eget liv. Vi ber om respekt for vårt privatliv i tiden som kommer, heter det i en uttalelse fra familien sendt til VG av Geir Håkonsund, som har fungert som manager for Ari Behn.

Jeg har aldri vært opptatt av Ari Behn, men dette syntes jeg var en veldig trist nyhet. 

Hva er det som får en på alle måter vellykket mann til å ta sitt eget liv i sin beste alder? Jeg snakket med min mor, som også syntes dette var en trist nyhet. Det er helt for ferdelig, sa hun. Hele samfunnet går jo i oppløsning... Så la hun til: - Men det er kanskje ikke så rart at det klikket for ham når denne Durek karen sitter sammen med kongefamilien og holder rundt barna til Ari. - Jeg er langt på vei enig med henne. 

Jeg lurer på om det kanskje er på tide at både kongen og kongefamilien tenker seg grundig om hva de faktisk holder på med. Nå skal vi for all del være forsiktig med å legge skyld på noen her, for Ari valgte selv sin skjebne. Men jeg lurer på om kanskje særlig Märtha Louise bør tenke seg skikkelig om etter dette som har skjedd. 

For noen dager siden hadde vi en advarende artikkel om spiritisme og åndemaning som sniker seg mer og mer inn i samfunnet vårt. Dette er ting Märtha Louise har lekt seg med i årevis, og kongefamilien har bare latt det skje. Kanskje det nå er på tide å snu - eller "vende om" - som Bibelen sier, før det skjer enda flere tragedier? Jeg synes hele kongefamilien skulle ta til seg ordene i Gal 6,7 "Far ikke vill! Gud lar seg ikke spotte! Det et menneske sår, det skal han også høste."

Manasse var også en konge som "lot sine barn gå gjennom ilden". Om han står det følgende i 2 Krøn 33,6 "Manasse lot sine sønner gå gjennom ilden i Hinnom-dalen. Han drev med tegntyding, spådomskunster og trolldom og skaffet seg åndemanere og spåmenn. Han gjorde mye som var ondt i Herrens øyne, og vakte hans harme."

Mine kondolanser går til Ari's familie og venner, og særlig til hans 3 små barn.

Hvil i fred, Ari...

Spikeren