Johannes Morken, Redaktør i Stefanusalliansen. |
Av Hallgeir Oppraak.
Overskrift i avisen Dagen:
Rettens vei for trosfrihet: «Nå
kan ikke-ortodokse russiske kristne holde gudstjenester i egne hjem.
Det er resultatet av en historisk rettssak i et land som har strammet
inn trosfriheten».
Dette skriver generalsektretær og
redaktør i Stefanusstiftelsen i en kronikk i Dagen en 14. februar
2020.
Morken skriver videre, (her litt
forkortet): «I de mest absurde tilfellene er grupper på seks-åtte
personer blitt anklaget for å ha misbrukt sine eiendommer når de
har vært samlet til bønn».
Morken nevner at trossamfunn og
religiøse organisasjoner har rett til å holde møter i private
boliger, ifølge den russiske konstitusjonen. «Dommen er endelig»,
skriver Morken. «Stefanusalliansen har støttet advokatene
som førte saken». (Her uttrykker Morken seg svært klønete, men
det for nå så være, i denne sammenhengen.
(Man kan – en passent -
spørre: Spurte Morken de Saudi-Arabiske myndigheter på forhånd om
lov til å finansiere denne rettsaken, på alle Russlands muslimers
vegne? Eller: Tilbød kanskje «saudi» seg å støtte
rettssaken allerede før Stefanus-stiftelsen kom på banen? Og
hvis ikke: Hvorfor ble ikke «saudi» trukket inn som en
mulighet av de som selv hadde lidd overlasten? Saudiene er jo
verdenskjente for sin støtte til muslimer verden over, spesielt for
sin til støtte for moskebygging. Hvorfor skulle ikke Morken ha
nedlatt seg til å løpe til ambassaden for å fremskaffe
søknadsskjema for finansiell støtte?).
Myndighetene må heretter respektere
trossamfunns rett til å holde møter i private hjem, triumferer
Morken.
Seieren viser hvor viktig det er å
kjempe mot trosfrihetsbrudd gjennom rettssystemet. På grunn av
støtten fra Stefanus-alliansen kan advokater i flere land gi
rettshjelp til forfulgte kristne og medlemmer av andre trossamfunn
som ellers ikke ville fått slik hjelp.
Kommentar: Morken er tydelig
stolt av å ha seiret over Russisk intoleranse, en toleranse som jo
er innebygd i Russlands konstitusjon, (noe han ikke presiserer sterkt
nok).
Men Morken har i og med rettssaken, som
han selv ha besørget, ikke bare sørget for å sikre Den Russisk
konstitusjon: Morken har til og med seiret over den ortodokse kirke.
Han forteller:
«Etter Sovjetunionens sammenbrudd i
1991, fryktet Den russisk-ortodokse kirken nykommerne, (dvs vestlig
misjon) og noen ble stemplet som ekstremistiske, farlige «totalitære
sekter». Kirkens menn har advart mot «åndelige angrep» på
«Russlands hellige sjel». Metropolitt Johann advarte i 1992
borgermesteren i St. Petersburg mot «et moralsk forfall som det
hardt prøvde russiske folk aldri hadde opplevd før».
Morken forsetter, (også her
litt forkortet): «I 2017 ble Jehovas vitner stemplet som
ekstremistisk organisasjon. Metodene er harde. En far og hans 16 år
gamle datter ble i fjor sommer arrestert i hjemmet i byen Polyarny, i
nord. De ble truet med våpen og lagt i gulvet før de ble tatt til
avhør. I retten viste det seg at det hemmelige politiet hadde
overvåket dem og flere andre i måneder, blant annet med skjulte
kamera i hjemmene. Det er i mange enkeltsaker snakk om ren
forfølgelse», skriver Morken.
Og så kommer – i hvert fall
indirekte -, selve trumfkortet fra Morken: «Også muslimer rammes
av tilsvarende forfølgelse som Jehovas vitner». (Morken nevner
1 eksempel på tortur, - ikke på mulig tortur).
Morken: I 2016 signerte
president Vladimir Putin en anti-misjonslov som del av et lovverk mot
terrorisme. Denne loven har endt opp med å kriminalisere religiøse
uttrykk som ikke godkjennes av staten.
Morken advarer mot at anti-misjonsloven
kan bli brukt mot baptister og pinsevenner slik ekstremismeloven er
brukt for å forby Jehovas vitner … Morken håper at
konstitusjonsdomstolens dom om retten til gudstjenester i private
hjem, kan bremse marginaliseringen av troende som ikke hører til den
russisk-ortodokse kirke.
Kommenterende konklusjon, og moral:
Morken ser ut til å glede seg over tanken på at det nå så å si
kan opprettes permanente «mikro –moskeer» i enhver leilighet over
hele Russland og hvor troende da helt uten frykt kan forkynne Allah
og profeten, og deres sharia ubegrenset og uten forbehold.
Muslimene kan nå med loven og høyesteretts bekreftelse i hånd,
gjøre dette, helt uoppfordret og i full forvissning om at sharias
klare tale om visse guddommelige, evige og uforanderlige moral-påbud
og moralforbud kan proklameres så mye man bare orker, i alle
muslimske hjem.
Det kan dreie seg om millioner av
familier, i hjem og leiligheter. Har muslimene hittil fryktet bare
litt for at det kunne være ulovlig å holde husmøter, skal
muslimene nå vite med sikkerhet at det er fullt lovlig. I praksis
vil muslimer tolke Morken som en solid støttespiller og Morkens
kronikk som en direkte oppfordringer for muslimer til å etablere en
slags «minimoskeer» eller «hus-moskeer» rundt omkring. Morken
ønsker støtte innflytelse og makt for muslimer og islam i Russland!
(Muslimene har som nevnt over, allerede en grunnlovsfestet rett til
forsamlingsrett i hjemmene. Morken vil nå bidra til at denne retten
virkelig skjerpes som et imperativ og en oppfordring til alle
muslimer om at denne retten i realiteten benyttes som et positivt
aktivum, og ikke bare som en hvilende rettighet).
Fakta fra Wiki:
According to a nationwide survey conducted in 2012,[2] Muslims in
Russia numbered 9,400,000 or 6.5% of the total population. However. …
Islam is a part of Russian historical heritage, and is subsidized by
the Russian government.[3] her
Til sammenligning: Hvor
mange Jhova’s Vitner det fins i dagens Russland, vet jeg ikke, men
ifølge Wiki: Although never large in number (estimated by the KGB to
be 20,000 in 1968), the Jehovah's Witnesses became one of the most
persecuted religious groups in the Soviet Union during the post-World
War II era.
Antallet som nevnt kan nok sikkert i
dag multipliseres mange ganger. Men det er klart at det fins nesten
utrolig mange flere muslimer i Russland i dag enn det finnes
«vitner». Som gruppe tilstås dermed muslimene mye større makt enn
Jehovas Vitner.
Slik Morken fremlegger sin sak, kunne
man tro at «vitnene» er en like stor eller større trussel mot
Russland som muslimene er. Eller gjør han det? Fremstiller han det i
stedet ikke som et faktum at muslimene står i like stor fare for å
bli forfulgt som «vitnene»?
Det skinner liksom igjennom at Morken
mener at muslimene er like utsatt som vitnene, men dette er neppe
tilfelle i praksis. Myndighetene driver ingen organisert forfølgelse
av hverken muslimer eller vitner. Det fins intet slikt system i
galskapen, slik Morken kan forlede noen til å tro. Morken bruker her
en retorikk som bare er selvbetjenende for ham selv. Han poserer
«godhet». Ingen skal være i tvil om at hans gode hensikter er de
enste gode hensikter som fins. Han er med andre ord med på
vinnerlaget: Muslimene. Det kan skyldes irrasjonell frykt og et
enormt aggregert behov for å fremstille en rent kontrafobisk
strategi som mer edel eller pur, enn det andre kan oppvise.
Som det går frem av sitatet over,
utgjør muslimene en mye større gruppe, og denne gruppen nyter i
tillegg i tillegg en ekstrabeskyttelse. Like vel plasserer Morken
vitnene i samme bås som muslimene. Han beskylder dermed indirekte
Russland selv – som stat og system - for å drive islamkritikk og
for å lide av islamofobi. Det mest interessante, eller
vanvittige, alt etter som, er at Morken bruker den holdningen
russerne nå angivelig legger for dagen som et moralsk fingerpek –
og, ja, en trussel – mot islamkritikere i Norge. Det han sier høyt
– om enn aldri så indirekte – er, at islamkritikere her i landet
skal passe seg, ellers går Stefanusstiftelsen og Morken selv
til rettsak, i en eller annen form, mot islamkritikere her,
akkurat på samme måte som Morken selv og stiftelsen nå altså har
gått frem via rettsvesenet der, for å stramme opp Russland,
og hvor han nå tror at han kan vinne over disse på samme måte han
nå har bevist at han kan vinne over Russland i triumf. (Morken har
tidligere lagt for dagen at han tenker i de samme strategiske baner i
møte med andre kulturer og steder, bl a i MØ, se
Man kan lure på om Morken er
interessert i så islam i et større perspektiv, annet enn som en
størrelse som trenger og krever hans spesielle omsorg og
ytringsvern. Ett av mange perspektiv som Morken nok i sin naive tro
på islam ikke vil ta i, kan f eks være følgende:
"Russia's Turning Muslim, Says
Mufti" is the startling headline in the Times of London today.
Ravil Gaynutdin, head of the Council of Muftis of Russia, announced
that Russia's population of 144 million contains 23 million ethnic
Muslims and not,
as the census indicates, 14.5 million, or, as the Orthodox Church
estimates, nearer to 20 million».
Ovenstående ble skrevet allerede i
2008. Hvordan fakta på bakken er i dag, er det visst få som vil
befatte seg med, men «tegnene» har altså vært der lenge, se her
Men er ikke dette å overdrive? Jo,
hvis man ser Morkens artikkel isolert, og da helst som et
enkelttilfelle, og ikke i sammenheng med hva Morken ellers legger for
dagen.
Ser man på det meste av det Morken har
bidratt med i vår sammenheng her, vil man forhåpentlig lett se
hvor manisk og tilnærmet patetisk Morken går til verks og hvor
hekta han er på å hytte mot islamkritikere og hylle
islam-apologetene.
Det som grunnleggende ser ut til å
motivere og inspirere Morken er, at grunnlidenskapen hans er ønsket
om å kunne fremvise seg selv spesielt som spesielt emosjonelt
korrekt. Han velger tilhørighet i diskursen på den motsatte siden
av dem han føler seg veldig «truet» eller direkte krenket av, dvs
kronisk av den ikke-muslimske eller u-muslimske siden, og den siden
hvor islamkritikere flest jo befinner seg i dag.
Islamkritikk og islamkritikere
oppfattes av Morken og hans ge liker som reelt farlige og for
Morkens vedkommende gjelder det da om stadig å få bekreftelse på
at så er tilfelle. Jo flere islamkritikere det blir, jo mer tror
Morken at han har rett, ikke bare faktisk rett, men at han faktisk da
får en stadig større legitimitet for å kritisere og undergrave
islamkritikere. Han ser ikke at han dermed må arbeide stadig mer for
å fremme islams interesser, overalt i verden. I dette arbeidet har
han nå klart å «tilrane» seg Stefanusstiftelsens full støtte. Et
stiftelsen klar over dette?
Det Morken gjør, er å gjøre seg
stadig mer avhengig å bekrefte og få bekreftet, forstørre og
vedlikeholde, dette forvrengte bilde, for i det hele tatt stadig mer
å kunne hausse og forme sitt eget selvbilde, et selvbilde som så
vidt det jeg kan se truer med å bli så høyt og stort og mektig i
ham, at det kan utvikle seg til den rene hallusinasjon. For den som
konstruerer motstander opp som stråmenn, kan aldri helt vite om det
er dem selv de konstruere, eller om det er stråmannen. Slike
konstruktører løper med andre ord en stor risiko for å bli
hallusinerte, spesielt på seg selv. (Jeg kaller forresten slike for
hypermagikere andre stedet, så her får det bli ok for denne
gang).
«Så bare pass dere, islamskritikere!
Er det ikke festlig»? sier Morken og tror han er utstyrt med et
kongelig privilegium som gjør ham bedre og mer moralsk høyverdig
enn de fleste andre, som ser spillet.
Hva kan være hensikten bak en slik
skjevfordeling i fremstillingen fra Morkens side? En forklaring er at
Morken er blitt besatt av islam og muslimer. Men ikke bare det: Han
er kanskje mer besatt av islamkritikk og islamkrikere her i Norge enn
han er av islam som religion, både her i Norge og resten av verden.
Han er mer besatt av å beskytte islam enn av å sikre
islamkritikernes ytringsfrihet, en gruppe mennesker han tydeligvis
mener og tror virkelig lider av den fryktelig sykdommen som de i sin
nærmest overnaturlig forfengelighet kaller «islomofobi».
Selvsagt vil de aller fleste være enig
i at russerne i og med dommen, har fått seg en fortjent lærepenge:
Man skal ikke angripe ytringsfriheten! Spesielt ikke når den er
beskyttet i selveste Grunnloven. Men det er mer til det: Det
viktigste for Morken ser ut til å være at han heiser flagg for
islam og muslimene. Det er egentlig muslimene Morken primært er ute
for å «frelse», ved å kassere inn litt mer sympati, litt om
gangen, nesten umerkelig. Kan Morken lide av Oslo-syndromet?
Kan han frykte islam så mye at han gjør alt for å styrke islams
sak, slik at han senere kan bruke dette for å oppnå fordeler som
andre ikke får, når muslimene en gang kommer til makten, i en
antatt ikke altfor fjern fremtid? Han har jo gått i bresjen for
muslimenes sak, han har handlet edelt på islams vegne. Var
det forresten islams som ba Morken om støtte i den saken han
engasjerte seg i? Neppe. Desto større sympati kan han jo bare
forlange av muslimer senere, når den tid kommer. Noen bedre?
Forklaringen er kanskje mye enklere: Morken må ha et noe tilnærmet
patetisk behov for å vise hvor «god» han er og bevise og forsikre
publikum om at han er på «de spesielt emosjonelt korrektes» side.
Det er i dette krysningspunktet Morken finner sin lidenskapelige
trøst og tro, i en nå urokkelig trosvisshet om egen etiske
fortreffelighet. Han føler seg beskyttet og smiske for sine
beskyttere, eller utpressere, om man vil. (Han lot seg presse av
Horn, en «dødssynd» i forhold til pressens eget regelverk).
Morken har i flere artikler de seneste
årene brukt svært mye energi på å beskytte muslimer mot slike
såkalt – det han må anse for å være - islamofobe personer, se
linker under, og han har ikke gått av veien for å bruke sjofle
metoder for å få ram både på kritikken selv og på islamkritikere
personlig.
Se denne
for bedre oversikt. Og med tanke på fremtiden, sett ut fra hva de
har kunnet tillate seg av urettferdig behandling og hvilke mentale
mekanismer som driver slike folk: Morken
og Horn revisited. Morken vet dessuten at han vil bli aktivt
støttet av kollegaer i slike saker, kollegaer som gjensidig gjør
seg til lakeier for hverandre og som tenker og føler likt som ha
selv, og kollegarer som da drives av like stor frykt for ikke å
havne på den gale siden som Morken selv, se
om Gilje og Morken i selvbeskyttende tandem FOR islam her, og se
her: Støtter
en autoritær ideologi, ikke en annen like autoritær ideologi.
Og se mer om Gilje i Dagen her
og og
her om gjensidig beskyttelsesbehov på bekostning av ytringsfriheten
Litt bakgrunnsstoff før jeg går
videre: Den internasjonale menneskerettighetslovgivningens forbud
mot hatefulle ytringer ble kjempet frem av de tidligere bl a
kommunistene i tidlige Sovjet. De ville bruke forbudet til å
begrense ytringsfriheten. Samtidig over tid foreslo Sovjetunionen
hele tiden revisjoner i FN’s vedtak som ville forby intolerante
ytringer.
Et britiske forslag gikk mot de
sovjetiske ønskene. De sa: … «myndighetenes kal ha rett til å
innføre nødvendige restriksjoner (...) strengt avgrenset til
publikasjoner som oppfordrer til vold», og at «erklæringen ikke
forplikter noen myndighet til å innføre begrensninger».
Intolerante ytringer i seg selv skulle
med andre ord ikke ville være straffbare, og for det andre at
myndighetene ikke var forpliktet til å forby slike ytringer.
De aller fleste muslimske stater,
oppfatter ideen om universelle menneskerettigheter som en form for
vestlig såkalt «myk imperialisme» som truer tradisjonelle
kulturelle og religiøse verdier. I Kairo-erklæringen av 1990,
(IOC), om menneskerettigheter i islam, står det at ytringsfriheten
bare gjelder «en opptreden som ikke strider mot sharia».
I en debatt i FN i 1995 presiserte OIC
at «retten til frihet i tanke, mening og ytring på ingen måte kan
berettige blasfemi». I praksis: Ingen frihet uten at sharia tillater
den. Dvs: Man er – guddommelig - forpliktet mot
ytringsfrihet, forpliktet til å forby den.
Så tilbake til saken: Johannes
Morken nevner ikke disse poengene i nevnte kronikk i Dagen. Derfor
nevner han da heller ikke at dagens Russland ikke styres av sharia,
dvs at Russland i dag ikke styres av guddommelige lover som
forbyr eller begrenser ytringsfriheten. Russland styres som nevnt av
positiv eller menneskeskapt lovgivning.
Det Morken så konsekvent og konsistent
ber om og krever i sine kronikker er at det stadig treffes tiltak -
ikke bare der, men også her i Vesten -, mot hatefulle ytringer. Det
vil nok aldri demre for Morken at sovjetkommunismen krevde det samme,
- og vi vet hvordan det gikk, skrekk og gru.
Forbud mot og straff for hatefulle
ytringer ble kjempet frem av leninister og stalinister i det
tidligere kommunistiske Sovjet. De ville bruke forbudet til å
begrense ytringsfriheten. Jeg tror for min del at Morken ikke makter
å se den tragiske ironi i alt dette og den ynkelig rolle han inntar,
med den store ego-entusiasme han praler med, under påskudd av å
handle edelt på andres vegne.
Som redaktør i Vårt Land var Morken
en av de mest ivrige i strevet for å luke ut alle hatefulle ytringer
på avisens debattforum. Dette gjorde ham imidlertid selv immun for å
bli beskyldt for å kolportere hatefulle eller krenkende ytringer
selv, se se
grunndig belegg for denne påstanden her.
Det var strengt forbudt med såkalte
personangrep på debattforumet, et forbud som i realiteten
hindret debattanter i å få frem kritikk av «moderatiet»,
og da en kritikk av f eks Morken som med folkelig innsikt og ikke
fullt sååå cerebral fremstilling og tenkemåte kanskje kunne
fortelle ham noe om han selv som han ikke maktet å forestille seg og
som derfor ikke akkurat på en prikk stemte overens med Morkens
personlig uangripelige egen selvforståelse.
Moderatiet så med andre ord ingen
mulighet for at personkarakteristikker eller karikaturer rent faktisk
og i seg selv kan utgjøre reelle, relevante og til og med morsomme
og i grunnen velmente og til og med reelt informative og derfor
kreative argumenter, til tross for en mulig litt for spiss form. I
stedet ble enhver kanskje litt for pågående «stempling» i altfor
mange tilfeller ansett for å være absolutt forbudte karakter-drap.
Med en slik linje som bakteppe, var det lett for moderatiet
der å legge islamkritikere for hat ut fra ren frykt og slik forpurre
enhver saklig og sårt tiltrengt islamkritikk, selv om slik kritikk
jo av og til og til tider ganske ofte vitterlig kunne slippe til i
små og pene doser. En utenforstående som nok bidro til å støpe
islamkritikken i egne og for ham og hans ideologi i passende folder,
var amanuensis Lars Gule, som mange vil kjenne som en mann med
ekstreme synspunkter. Han kan i særlig grad ha skremt den tydelig
meget svakere personlighet Johannes Morken til underkastelse.
Morken nevner ikke at de reglene
Russland i dag praktiserer, og som han kritiserer, er «positive
lover» som kan forandres – demokratisk - av mennesker, uten
guddommelig innblanding, og uten at Gud forbyr det. (Jeg vil tro at
Morken kaller Allah Gud).
Demokratisk avfattede lover kan derfor
ikke være gudsbespottelse eller blasfemi, stikk motsatt av i islam,
hvor f eks ærekrenkelser til og med mot et menneske, nemlig den nå
for lengst avdøde og for evig opphøyde profeten Muhammed, kan
drepes, i kraft av sharia, uten at noen menneske, og uten at
noe demokrati og noen positiv lov kan gjøre noe med dette, hverken
på den ene eller den andre måten. Sharia kan ikke oppheves,
ja, den kan i prinsippet heller ikke kritiseres, under trussel om
dødsstraff.
Disse sørgelige fakta synes ikke å ha
mulighet for å gå opp for Morken. Det virker som om at han ikke
makter å ta dem inn over seg. Han skyter heller på islamkritikere
og nøler ikke med å vise eller skilte med dette. Morken er fobisk
overfor kritikk av islam, på grensen til aktivt å ville støtte
sharia, både på permanent basis, og på verdensbasis, nær
sagt koste hva det koste vil; i hvert fall røper strategien og
mønsteret hans – se vedlagte linker – at han reelt foretrekker å
beskytte sharia og islam, mye heller enn kritisere de samme,
noe vedlagte linker kan bevitne, når man ser mønsteret i Morkens
nokså hjelpeløse og naive oppførsel på dette området.
Morken er et psykologisk fenomen og et
studium som sådant verdig, (vel, egentlig ikke; han er som skribent
så til de grader middelmådig, at et studium ut fra dette knapt er
verdig en enste omtale).
Som tidligere redaktør på Vårt Lands
Verdidebatt, sørget han til og med å få utestengt en debattant på
livstid for å ha kritisert en kronikk av Ap’s Hadja Tajik. Morken
hadde selvsagt sin fulle rett til å gjøre dette, i og med at avisen
Dagen jo har all rett til å avvise ethvert innlegg, og dermed enhver
debattant som i situasjonen ikke har en direkte tilsvarsrett.
Morken, derimot, så imidlertid glatt og fryktløs bort fra denne
retten, i og med utestengelsen. Det sier mye om Morkens
tilsynelatende toleranse og standpunkt – tilsynelatende - for
ytringsfriheten og antidiskrimineringslovgivningen. Det sier mye om
Morken både som skribent og person. Jeg vil våge å påstå: Her
lukter det svidd av intoleranse og totalitære tendenser, pluss
manglende dømmekraft i slike viktige og prinsipielle saker. Nå ser
det ut for at Morken er i ferd med å undergrave Stefanusstiftelsens
ideelle og kristne målsettinger.
Jeg minner om at OICs definisjon er
lagt til grunn for blasfemilover i land som Egypt, Pakistan og
Indonesia, hvor tusener er blitt anklaget nettopp for blasfemi.
Organisasjonen forsøker å gjøre sharialoven til
internasjonal lov. Den forutsetter at «islam ofte og feilaktig blir
assosiert med menneskerettighetsbrudd og terrorisme».
For å avslutte: Morken lar seg villig
villede, ser det ut for. Derfor setter han publikum i villrede. Han
tror dessuten at naivisme overfor islam proper er den eneste vei å
gå som misjonsform overfor islam og muslimer. Det lover i det hele
tatt og i det hele ikke bra.
Støtter
- selvsagt - muslimene i Kina, og Morken
lar seg skremme av "stalin-stemme" – legen, ateisten og
forskeren Morten Horn - i Norge.
Hallgeir Oppraak