Avisen Dagen, Flyter den på pressestøtten?

Foto: Illustrasjon: AH
Av Dan Odfjell. 

Jeg tror bestemt avisen ville vært nedlagt om ikke slik kunstig støttet.. Det samme gjelder i like stor grad SV-biskopenes foretrukne talerør, Vårt Land. Men det at Dagen, som også beskriver seg som en kristen avis (hvilket kan diskuteres..) angriper sin konkurrerende lille kristne ukeavis Norge IDAG (heretter forkortet til NID) er bemerkelsesverdig. Sistnevntes nyutnevnte Sjefsredaktør Trine Overå Hansen tok for seg Dagens ufine anstrengelser den 29/7/22 under tittelen «Dagen på krigsstien».

Relativt til de større to dagsavisene er NID kun en uke avis, som under Finn Jarle Sæle’s 22 årige ledelse, holder best stand overfor det konservative norske kristenfolket..Tilsynelatende er det til stort besvær for de to farlig sekulær-liberalistiske og tildekkende dags avisene. Som ellers neppe ville brydd seg.. Som knapt forøvrig vil trykke meg.. Det plager meg selvsagt ikke, men det er bemerkelsesverdig at de sistnevnte er blitt den reneste krigsmaskinen mot kristen virksomhet her i landet, for å sitere Overå Hansen. 

Som gammel aksjonær i NID var jeg tilstede nylig på generalforsamlingen der den nå avgåtte  nest-redaktøren Bjarte Ystebø forsøkte et makt kupp, i realiteten mot sin mangeårige sjef, Finn Jarle Sæle. Samt støttet tilsynelatende av avisen Dagen som også var godt representert på generalforsamlingen.. Motivene til Dagen synes lite kristelige. Det siste påpekte ikke Overå Hansen. Men det gjør jeg, skuffende og Dagen kritikkverdig. 

NID er livsverket til Finn Jarle Sæle som, noen år etter den legendarisk Arthur Berg´s avgang, for rundt 30 år siden, i et par år selv ledet Dagen - og reddet avisen fra dens den gang økonomiske uføre. Men som deretter fant å måtte trekke seg grunnet redaksjonell uenighet, detaljer jeg personlig ikke kjenner til. Men jeg har støttet NID i snart 10 år, som velvillig har gitt meg spalteplass og, for ordens skyld, jeg er blitt en venn av Finn Jarle.

To stortingsvalg på rad har jeg stemt PDK, Partiet De Kristne, som Dagen har hengt ut som et parti med en leder, Erik Selle, som angivelig en Putin fan, hvilket det ikke er belegg for. Jeg er helt enig i at EUs sanksjoner mot Russland er oss selvødeleggende. PDK har også med rette vært kritisk mht det norske barnevernet, hvilket er bekreftet når vi ser at Norge har tapt flere om ikke alle slike saker i menneske domstolen i Strasbourg. Det er ekstra forbausende at Dagen kaller seg en kristen avis når de sloss mot kristne interesser, på lag med den selvgode jordiske makten som rår.

Vi lever i en farlig tid full av løgn og ensidig propaganda fra og for den norske politiske makten og ikke minst det nåværende USA-regimet som jeg også tar avstand fra. Som Erik Selle, men uavhengig av ham, evner jeg å se to sider av denne Ukraina krigen. På det kristne nettstedet Spikers Corner publiserte jeg nylig innlegget «Jeg har et enkelt spørsmål: Hva har amerikanerne i Ukraina å gjøre?» Les det og bedøm selv. Konkret hva Selle kritiseres for har jeg ikke lest. Men jeg ser at «ukristelige» leter med lys og lykter for å finne noe de kan ta oss for. Men det spørs om de ikke vil falle for eget sverd.

Dan Odfjell, Samfunnsdebattant 

Kommentarer