Går krigen fra ondt til verre, nå?

Av Dan Odfjell. 
 
På dette nettstedet hadde jeg 2/6/22 innlegget «Ukrainas «krigshelter» sitter i Washington» og der bemerket jeg at både Nato og EU danser på lag med de udemokratiske USA-haukene. Så fulgte jeg opp samme sted 17/6/22 med overskriften «EU, USA og Nato mangler samklang» og der forklarte jeg at det vestlige samholdet sprekker. I dag ser dere min siste overskrift som varsler om et mulig neste steg og min bekymring mht de tilnærmelsesvis gale Biden-regimekreftene som vil ha krig. For nå skal kanskje Litauen brukes til å sette den russiske enclaven Kaliningrad under press ved hjelp av polske Nato-styrker fra den motsatte tilstøtende grensen. Og Kaliningrad er slik innelåst og fullt av krigsmateriell, russiske atomvåpen inkludert. 
 
Derfor er jeg bekymret, noe jeg for øvrig lenge har vært i en vestlig verden full av ensidig krigspropaganda. Før jeg går videre må jeg skynde meg til å si at jeg hverken er Putenist eller Bidenist, men opptatt av en fredelig verden uten krig. I så måte kan jeg kalles en Trumpist som ville trekke USA ut av alle kriger og som forberedte tilbaketrekningen fra Afghanistan. Som imidlertid ble sluttført hodeløst under Joe Biden. Alle bortsett fra den senile presidenten synes enige i akkurat det. Nær alt den mannen står for går i knas. Men det rapporteres knapt, det tildekkes, og ikke minst av de norske kjøpte og betalte riksmediene. For Norge oppfører seg som en vassal under USA, som gjennom Nato holder Europa på sin side..
 
I den pretenderte fredsnasjonen Norge er det bare ord og pretensjon. Alle vet at Nato er en forsvarspakt, iallfall ble Nato angivelig til for det formålet, og ble initiert fra USA. Det var USA som hovedsakelig reddet Europa fra Hitler-Tyskland og stemningen, naturlig nok meget USA-takknemlig, med rette. Mye vann er i mellomtiden rent i havet. Ingen skal fortelle meg at ikke også politiske og maktpregede tanker fra USA gjorde og gjør seg gjeldende, selv den gang med Marshall-hjelpen.. Verden har utviklet seg videre og USA i imperialistisk retning. Og dollarens rolle har forandret seg, ikke minst etter Nixon frakoblet den gullstandarden. Nå kan USA misbruke verdensvalutaen ved å kjøre seddelpressen vilt, noe Biden-administrasjon senest har gjort. En resesjon er i anmarsj.
 
Men tilbake til USAs «stedfortrederkrig» i Ukraina og mer, den har pågått minst siden 2014; og den er farlig og skadelig hele veien rundt.. Mest for Europa med Tyskland gjenreist og med sitt nye slags lebensraum, nemlig EU.. Du bør kanskje være så gammel som meg, født før krigen, for å få hele perspektivet sånn noenlunde på plass. Men Tyskland har ikke villet la seg USA-dirigere lenger, og har demonstrert det på forskjellig vis, ikke minst via den ambisiøse Angela Merkel som uklokt ikke har villet satse på et militært forsvar, til tross for at Tyskland i Europa hadde best råd til nettopp det. Og «merkantilt» har hun satset på Russland og den fjernere Østen, inkludert sågar det farlige Iran. Tysklands industrielle stormakt ligger bak..
 
Mest uklok har Tyskland vært i sin energipolitikk ved å gjøre seg avhengig av olje og gass fra Russland, senest gjennom ledningen under Østersjøen. Sågar før dens ferdigstillelse stengte kansleren ned atomverkene og stoppet kullverkene i sitt generelle overmot, ikke minst mht Russlands evne til å kunne utnytte sin energi som en brekkstang om nødvendig, ja faktisk mot nær hele Europa. Og provosert av Vestens utvilsomme infiltrasjon i Ukraina og senest med voldsomme USA-dikterte sanksjoner, tar Russland seg til motverge så godt de kan, egentlig ikke til å forundres over. Tyskland ble sågar sterkt advart av Donald Trump, men Merkel ble fornærmet i sin overlegne storhet og doubled down. 
 
Og her er vi med en atomkrig truende. Russland har sagt at kun dersom deres extensielle tilværelse står i fare, vil de ty til slike våpen. USA har intet sagt eller lovet, og det er også godt forståelig. Mens Vesten propagandistisk samstemt, har hevdet at Russland gikk uprovosert inn i Ukraina i slutten av februar i år. Ordet uprovosert er neppe korrekt, men deretter at Biden offentlig beskriver Putin som et monster - og at Russland skal regime skiftes eller knuses - det er uklok provokasjon og en krigs erklæring av de helt sjeldne. 
 
Jeg kan ikke alle detaljene, hvem gjør forresten det, men alle vet at i krig er det første som tapes er sannheten. Derfor må fred oppnås gjennom en avtale mellom Ukraina og Russland før en spent situasjon helt kommer ut av kontroll. Og akkurat der er det Litauen og Kaliningrad kommer inn. USA har et ansvar de frasier seg ved fortsatt å pøse på med krigsvåpen til Ukraina og å oppmuntre Zelensky til å sloss til siste mann. Mens USA godt vet at krigen allerede er tapt, de fleste av oss som følger med vet det også.
 
Om ikke hele halve verden skal utslettes gjennom atomkrig, må krigshandlingene stoppes og forhandlingene begynnes, mest sannsynlig er de allerede hemmelig i gang. For Russland gir seg aldri, det vet vi og de har allerede vunnet i Ukraina. Og nå gjelder det en potensielt større katastrofe hvor Nato er lillegutt.
 
Dan Odfjell, Samfunnsdebattant

Kommentarer