Dag 2: Jeg er

Fra "The book of mysteries", av Jonathan Cahn.

Det var på den andre dagen at jeg innså at det ikke ville være noe bestemt tidspunkt for lærerens ankomst. Han kom på ettermiddagen.

"Kjenner du Guds navn?" spurte læreren.

"Jeg vet ikke at jeg gjør det."

"Den består av fire hebraiske bokstaver, yud, heh, vav og heh: YHVH. Det er det helligste av navn, så hellig at noen nekter å si det. Og likevel sier du det hele tiden."

"Guds hellige navn?" Jeg svarte. "Hvordan kunne jeg når jeg aldri visste det?"

"Når du snakker om deg selv, sier du navnet."

"Jeg forstår ikke."

"Når du føler deg lykkelig, sier du: 'Jeg er glad.' Og når du ikke er det, sier du 'Jeg er trist.' Når du forteller andre hvem du er, sier du 'Jeg er' etterfulgt av navnet ditt."

"YHVH betyr 'Jeg Er'. Det er den Eviges Navn, Guds Navn. Hans navn er Jeg Er."

"Da sier vi alle hans navn."

"Ja. Og du har alltid sagt det. Det er vevd inn i tilværelsens struktur at når du snakker om deg selv, må du si hans navn."

"Hvorfor det?"

"Det er fordi din eksistens kommer fra hans eksistens. Ditt Jeg Er eksisterer bare på grunn av Hans Jeg Er. Og som du eksisterer fra Ham, så er det bare fra Ham du kan finne årsaken og hensikten med din eksistens. Derfor, når du sier navnet ditt, må du alltid si hans navn. Og du må alltid si hans navn først."

"Fordi...?"

"Fordi hans eksistens er først og din eksistens strømmer ut fra hans. Det er flyten av eksistens. Derfor må du sette ham først og så la alt flyte ut fra det. La alt begynne med Ham og strømme ut fra Ham. Det er livets hemmelighet. Å ikke bare leve for ham, men å leve livet ditt fra ham, å leve fra hans liv, å bevege seg fra hans bevegelse, å handle fra hans handlinger, å føle fra hans hjerte, å være fra hans vesen og å bli den du er fra den han er. . . Jeg er."

Oppdraget: Lær i dag hemmeligheten med å leve hvert øyeblikk fra hans liv, gjøre fra hans gjerning, elske fra hans kjærlighet og være fra hans vesen.

2. Mosebok 3:14–15; Apostlenes gjerninger 17:28

Kommentarer