Hva gjorde Herren på onsdag før Påske?

Av Spikeren. 

To betydningsfulle dager har gått: Mandag var det renselse av tempelet og klagesang over Jerusalems mangel på tro; Tirsdag inneholdt uttømmende læresetninger fra Jesus og forhør av hans motstandere.

I dag, onsdag, ser det ut til at Jesus blir i Betania. I følge Matteusevangeliet begynner dagen med en illevarslende advarsel:

Da Jesus hadde talt alle disse ord, sa han til disiplene: «Dere vet det er påske om to dager, og da skal Menneskesønnen utleveres for å bli korsfestet.» (Matt 26,1-2)

Scenen skifter deretter over Kidron-dalen, hvor vi "overhører" denne samtalen:

Overprestene og folkets eldste kom nå sammen i embetsboligen til øverstepresten Kaifas og ble enige om å gripe Jesus med list og få ham drept. "Men ikke under høytiden," sa de, "ellers blir det oppstyr blant folket." (Matt 26,3-5)

Det er interessant at de sier «ikke under høytiden», for ifølge de synoptiske evangeliene var det akkurat da det endte opp med å skje. Dette tjener som en påminnelse om at ting utspiller seg i henhold til Herrens myndighet . Ingenting er utenfor Hans kontroll. Ingen tar Jesu liv; Han gir det frivillig. Selv om man tar i betraktning den johanneske tradisjonen, som bruker en annen jødisk kalender for å datere påsken (en dag senere), finner alt dette sted midt i påsken. Hvorfor? Fordi Herren oppfyller påsken. Prestene og de eldste kan planlegge alt de vil, men Gud har kontroll.

Herren Jesus og de tolv tilbrakte sannsynligvis en rolig slags dag, og det er nå senere på ettermiddagen. Matteusevangeliet plasserer Jesus i Betania, hjemme hos Simon den spedalske (Matteus 26:6-7). I følge Lukas (7:36) var Simon en fariseer. Spedalskheten hans var i remisjon og han hadde blitt tatt opp igjen i samfunnet. Kan han ha vært en av de spedalske Jesus helbredet? Vi vet ikke. Historien her er kompleks; det er betydelige forskjeller mellom de forskjellige evangelieberetningene. Matteus registrerer det som følger:

Da kom en kvinne til ham med en alabastkrukke full av kostbar salve. Den helte hun ut over hans hode mens han satt til bords. Men da disiplene så det, ble de harme og sa: Hva skal denne sløsingen tjene til? Salven kunne jo vært solgt for mange penger og gitt til de fattige. Men da Jesus merket det, sa han til dem: Hvorfor gjør dere det vanskelig for kvinnen? Det er en god gjerning hun har gjort mot meg! De fattige har dere alltid hos dere, men meg har dere ikke alltid. For da hun helte denne salven ut over mitt legeme, gjorde hun meg i stand til min gravferd. Sannelig sier jeg dere: Hvor som helst i hele verden dette evangeliet blir forkynt, skal også det hun gjorde, fortelles til minne om henne. (Matt 26,7-13)

Handlingen med å salve Jesus kan ha skjedd mer enn én gang; i de fire beretningene om dette er det forskjeller i både detaljene og tidsrammene.

Lukas presenterer denne historien (eller en lignende) mye tidligere i sitt evangelium (kapittel 7). I hans beretning er det Jesu føtter, ikke hans hode som er salvet. Videre skildrer Lukas Simon i et dårlig lys.

Markus og Matteus plasserer hendelsen onsdag i den hellige uke, men rapporterer at det er de på middagen (sannsynligvis apostlene) som tar anstøt av salvelsen.

Johannesevangeliet plasserer denne begivenheten seks dager før påske, men hjemme hos Marta, Maria og Lasarus. I Johannes' beretning er det Maria som salver Herren (hans føtter, ikke hans hode) og Judas alene som tar anstøt.

For våre formål denne onsdagen i den hellige uke er det nok å merke seg at Jesus angir betydningen av denne kvinnens handling som å salve kroppen hans for begravelse. Jesus er tydelig grepet av hennes handling av hengivenhet og innsikt.

Jesus forakter ikke de fattige i sitt svar, men han lærer at tilbedelse av Gud og lydighet mot hans sannhet er høyere goder enn selv omsorgen for de fattige. Å tjene de fattige er ikke å stå i motsetning til å tjene Gud. De er i slekt, men Gud kommer alltid først. For eksempel kan man ikke hoppe over hellig tilbedelse på søndag bare for å tjene de fattige (bortsett fra i en alvorlig og presserende situasjon); å tjene de fattige er ikke en erstatning for tilbedelse. Tilbedelsen av Gud kommer først og er ment å gi næring til våre veldedige og rettferdige gjerninger. Videre, satt i lyset av den truende lidenskapen, har den døende forrang over de fattige.

En av de tolv, Judas, har blitt stadig mer misfornøyd. Han har ikke vært fremtredende blant de tolv; omtale av ham i evangeliene er minimal. Nå dukker han opp, som fra skyggene, for å forråde Jesus. Matteus, Markus og Lukas ser alle ut til å plassere Judas' planer om å forråde Jesus som satt i gang på et tidspunkt på denne dagen. Matteusevangeliet forteller,

Men en av de tolv, han som hette Judas Iskariot, gikk da til overprestene og sa: "Hva vil dere gi meg for å utlevere ham til dere?" De betalte ham tretti sølvpenger. Og fra den stund søkte han en anledning til å forråde ham. (Matt 26,14-16)

Hvorfor gjorde han det? Det var stormskyer som samlet seg for Judas, som kan ha åpnet døren for Satan. Skriften avslører at han var en tyv som stjal fra pengesekken (Joh 12:6). Jesus antyder også at Judas ble bedrøvet over foredraget om livets brød, som førte til at mange forlot Jesus da han insisterte på at de måtte spise hans kjød og drikke hans blod. Jesus sa: «Valgte jeg ikke dere, de tolv? Og likevel er en av dere en djevel." Han snakket om Judas, sønn av Simon Iskariot … (Joh 6:70-71).

Vi kan bare gjette på Judas' motivasjoner. Den mest sannsynlige forklaringen er at han var desillusjonert da Jesus ikke holdt mål med den vanlige jødiske oppfatningen av Messias som en revolusjonær kriger som ville styrte romersk makt og gjenopprette Davids rike. Judas kan ha vært medlem av Zelot Partiet eller i det minste påvirket av dem i denne forbindelse. Zeloter er sjelden interessert i å høre om sitt eget behov for personlig helbredelse og omvendelse, enn si kallet om å elske sine fiender. Dette er åpenbart kun spekulativt; Judas' motivasjoner forblir i stor grad innhyllet i urettferdighetens mysterium.

Ja, Judas forrådte Jesus for penger – et betydelig beløp – men sammenlignet med hans frelse og hans sjel, var det bare «søppel for hans førstefødselsrett» (se 1 Mos 25:34 ). Hva vil det gagne et menneske at han vinner hele verden og taper sin sjel? (Mk 8:36)

Den utbredte troen på at Judas kan være i himmelen er kanskje bare en smule optimistisk. Kirken erklærer ikke at noen bestemt person er i helvete, men Jesus sa følgende om Judas: Det vil gå Menneskesønnen akkurat slik som det er skrevet om ham. Men ve den mannen som forråder Menneskesønnen! Det ville vært bedre for ham om han ikke hadde blitt født . (Matt 26:24). Det er vanskelig å forestille seg at Jesus sier dette om et menneske som til slutt kommer til himmelen.

Den mer sannsynlige bibelske dommen over Judas er at han døde i synd, fortvilet over Guds barmhjertighet på Hans premisser. Man står fritt til å håpe på et annet utfall for Judas, men mens historien om Judas og hans mulige omvendelse genererer en viss sympati hos mange mennesker i dag, tilhører dommen Gud.

Judas går sin vei, fritt. Gud tvang ham ikke til å spille denne rollen. Han visste bare hva Judas ville gjøre på forhånd og baserte sine planer på Judas' frie valg.

Dermed avsluttes denne onsdagen i påskeuken. Det var en rolig dag, en dag tilbrakt blant venner, men likevel en dag da Satan gikk inn i én mann, som satte i gang et svik. Stormskyene samler seg.


Kommentarer